kontakt@timeforhealth.pl

783025103

Góra

Zdrowie w kilku krokach dziennie

Time for health / Aktywność fizyczna  / Zdrowie w kilku krokach dziennie
10 tysięcy kroków dziennie

Zdrowie w kilku krokach dziennie

Każdy ruch ma sens. Ile robicie kroków dziennie? Pewnie nie macie zielonego pojęcia. Nie oszukujmy się, w kwestii odchudzania większość ludzi wykazuje się słomianym zapałem. Boimy się restrykcyjnych diet i godzin spędzonych na siłowni. Tymczasem okazuje się, że wystarczy zmienić kilka codziennych nawyków, by tracić na wadze. Forma aktywności, jaką jest maszerowanie z pewnością przyniesie więcej korzyści, niż siedzenie na tyłku.

 

Spacer

Spacer

Najtrudniejszy pierwszy krok

Prawdą jest, że większość z nas nie wykonuje nawet 5 tys. kroków dziennie. Co gorsza, ludzie pracujący na stanowiskach biurowych czy też zatrudnieni jako kierowcy, czasem nie robią nawet 2 tys. kroków. To niestety problem współczesnego społeczeństwa nastawionego głównie na siedzenie. Bezruch prowadzi do wielu chorób, m.in. zwiększa nie tylko ryzyko nadwagi, chorób układu krążenia, cukrzycy, ale też niektórych rodzajów raka. Rodzaj aktywności to przede wszystkim kwestia preferencji i możliwości. Teoria 10 tysięcy kroków dziennie ma wielu zwolenników, a dziś – w erze smartfonów i aplikacji do liczenia kroków – bardzo łatwo wprowadzić ją w życie. Jedyne co Cię powstrzymuje, to brak motywacji i lenistwo.

Korzyści

Jogging, marsze, a także spacery stanowią formę profilaktyki chorób serca i naczyń krwionośnych. Amerykańskie Stowarzyszenie Sercowe, nad podstawie badań, stwierdza wprost, że chodzenie może pomóc w uniknięciu nadciśnienia, zwiększonego poziomu cholesterolu czy nawet cukrzycy. Zastanawiasz się ile kalorii można spalić w czasie chodzenia? Przy powolnym spacerze spalasz ok. 200 kcal w ciągu godziny, a bardzo szybki marsz to już nawet ok. 500–600 kcal. Chodzenie przed albo po posiłku- to też zdrowe dla trawienia. Na pewno poprawi nasze samopoczucie, nastrój, jakość snu, zredukuje poziom stresu, zrelaksuje. Taka aktywność fizyczna poprawia także wchłanianie wapnia w organizmie, dzięki czemu narządy wewnętrzne są w lepszej kondycji i wzmacniają się kości, a to zapobiega m.in. osteoporozie. Dobrze wpływa również na stawy, chroniąc je przed zwyrodnieniami.

 

Aktywność fizyczna

Aktywność fizyczna

Jak dowodzą badania…

Zgodnie z normami WHO, wystarczy 10 000 kroków dziennie, żeby zachować kondycję i zdrowie. Pamiętaj jednak, że te 10 tysięcy kroków dziennie to minimum. Według badań jednego z czołowych specjalistów w tej dziedzinie profesora Andersa Raustorpa z Uniwersytetu w Kalmarze kobiety w wieku 18-40 lat powinny wyznaczać sobie cel przynajmniej 12 tys. kroków dziennie a Panie po 40 roku życia – 11 tys. Dla mężczyzn w wieku 18-50 lat celem powinno być przejście 12 tys. kroków natomiast dla starszych – 11 tys. Co ciekawe, chodzenie szybkim marszem może przystopować rozwój raka prostaty o około 60% mężczyzn. Udowodnili to naukowcy z University of California w San Francisco.

Nasze wskazówki

Znajdź sobie powody do chodzenia!

  1. Zakup krokomierz – pomoże Ci sprawdzić, ile w rzeczywistości dziennie wykonujesz kroków.
  2. Mieszkasz w bloku/wieżowcu? Wybierz schody zamiast windy.
  3. Zacznij stopniowo zwiększać codzienną liczbę kroków.
  4. Dojeżdżaj do pracy komunikacją miejską i wysiadaj z autobusu wcześniej przed celem, by dystans 1 lub 2 przystanków przejść pieszo.
  5. Chodzenie jest nudne? Znajdź towarzysza do spacerów! Możecie oboje planować trasy do przejścia i wspólnie cieszyć się pięknymi widokami.
  6. Podczas wykonywania domowych czynności rób sobie przerwy na zmianę pozycji i choćby krótki ruch.

Liczy się przede wszystkim motywacja do działania, regularność i świadomość dobroczynnego wpływu ruchu na jakość życia.

Zobacz także:

Biała śmierć – jak cukier wpływa na organizm człowieka? Cz. II

Dieta cud – czy naprawdę istnieje? Max Mazurek odpowiada.

 

 

 

 

Komentarze:

Skomentuj