kontakt@timeforhealth.pl

783025103

Góra

Ruszaj się z głową

Time for health / Aktywność fizyczna  / Ruszaj się z głową

Ruszaj się z głową

Ruch to zdrowie – ale czy na pewno? Nadeszła wiosna, a wraz nią ogarnęła nas chęć ruchu. Wielu podejmuje próbę wyjścia zza biurka i rozruszanie dawno nieużywanych części ciała. I bardzo dobrze! Zazwyczaj ruch kojarzy się ze zdrowiem. Ale czy zawsze? 

Pierwszy krok już zrobiony! Podjęliśmy decyzję o zadbaniu o nasze ciało. Kolejnym krokiem jest zazwyczaj wybór formy ruchu. I tutaj pojawia się bardzo wiele możliwości. Czym najczęściej kierujemy się wybierając rodzaj aktywności? Często podążamy za modą. Każdy rok niesie ze sobą najchętniej uprawiane sporty. Kiedyś jogging, aerobik, potem joga, nowoczesne formy fitnessu, po obecnie popularne róże formy biegania oraz zestawy ćwiczeń obwodowych, crossfit itp.

Jednak nie wszystko co modne jest dobre dla każdego chętnego do uprawiana sportu. Pamiętać należy, że rodzaj aktywności powinniśmy dobrać tak, aby wybrany ruch nam nie zaszkodził.

Zobacz także: Nawodnienie organizmu podczas upałów

Czym się kierować przy wyborze? Przede wszystkim rodzaj sportu musi być odpowiedni dla typu naszej sylwetki. I tak: osoby tęgie nie powinny rozpoczynać procesu odchudzania od „sportów skocznych” tj. takich, które zawierają element skoków np. bieganie. Gabinety fizjoterapii zapełniają się pacjentami, którzy stają się ofiarą własnego odchudzania. Przeciążone ciało, nie jest dostosowane do ruchu, co powoduje, że bardzo szybko ulega różnego rodzaju kontuzjom. Nie wytrzymują stawy, kręgosłup itp. Żeby „zrobić to z głową”, należy rozpocząć przygodę z ruchem od lżejszych form jak na przykład: spacer, nordic walking czy rozsądnie dostosowana gimnastyka. A dopiero po pewnym czasie, kiedy organizm dostosuje się mniejszych obciążeń i na wadzę zaczną ubywać pierwsze kilogramy, stopniowo zwiększamy rodzaj uprawionego ruchu. Oczywiście konieczne jest łączenie go z dobraną dla nas dietą.

Kolejną istotną sprawą, na którą powinniśmy spojrzeć, podczas wyboru rodzaju aktywności, są choroby czy dolegliwości, z którymi właśnie się zmagamy. I znowu: osoby z nadciśnieniem, wadami serca powinny unikać sportów siłowych, ponieważ mogą one być groźne dla zdrowia. Statystyki wskazują na coraz większą liczbę zgonów podczas uprawiania sportów siłowych przez osoby obciążone chorobami układu krążenia. Tak że aby bezpiecznie korzystać z rekreacji, najlepiej wybierać sporty aerobowe, m.in.: pływanie, rozsądna gimnastyka czy jogging.

Dowiedz się więcej: Kawa rozpuszczalna – czy na pewno taka zła?

Przy wyborze rodzaju aktywności powinniśmy również przemyśleć stopień obciążenia danej formy ruchu dla organizmu. Oznacza to, że osoby mocno zapracowane, które na co dzień mają mało czasu na odpoczynek, nie powinny decydować się na sporty siłowe i wytrzymałościowe, ponieważ przepracowany organizm nie będzie miał czasu na regeneracje po ciężkiej siłowni, sali ćwiczeń czy długich przebiegniętych kilometrach. Szybko i łatwo będzie ulegał kontuzją. Ilość i rodzaj sportu dla zapracowanych powinny być dobrane tak, aby spokojnie podczas snu dać im szansę na regeneracje. Aktywność powinna wreszcie uwzględniać nasz ogólny stan zdrowia. Osoby młode i wysportowane mogą ze względów oczywistych pozwolić sobie na więcej. I to dla nich jest miejsce na siłowniach czy w sportach walki. Jednocześnie nie oznacza to, że ludzie w średnimi starszym wieku nie powinni się tam pokazywać. Jednak stopień obciążenia i trudności powinien być odpowiednio dobrany do grupy wiekowej. Wiele dobrego dla seniorów robi ruch. Jest wręcz wskazany dla lepszego funkcjonowania osób starszych. Ale źle dobrany może zaszkodzić! Stąd ważne jest, aby ćwiczyć w grupach oferujących aktywność dostosowaną do wieku.

Na koniec pamiętajmy, że sporty czy jakakolwiek formy aktywności fizycznej powinny przynosić nam frajdę. Tyle dobrego mówimy o endorfinach wyzwalających się w czasie ruchu. Dlatego też nie zmuszajmy się do rodzaju sportu tylko dlatego, że jest on na czasie: na przykład wszyscy wokół biegają i to ja muszę to robić. Wcale nie! Pozwólmy sobie sami zdecydować, jaki rodzaj aktywności lubimy uprawiać najbardziej, oczywiście kierując się wyżej opisanymi zasadami doboru sportu najbardziej bezpiecznego dla naszego zdrowia. Pamiętając o tym będziemy czerpać radość z aktywności i ominą nas kontuzje, a także rozczarowania czy zniechęcenie. W dzisiejszych czasach jest też wiele możliwości skorzystania z pomocy przy wyborze rodzaju sportu. Warto pomyśleć o konsultacjach z fizjoterapeutą, aby później uniknąć częstego odwiedzania go w związku z kontuzjami. Fizjoterapeuta dokładnie przyjrzy się naszemu ciału i podpowie jak bezpiecznie wybrać rodzaj aktywności. Pomocni mogą być też trenerzy sportowi, którzy mądrze ułożą nam rodzaj treningów.

Tak więc do dzieła!

RUSZAJMY SIĘ MĄDRZE!!!

Komentarze:

Skomentuj