kontakt@timeforhealth.pl

783025103

Góra

Optymizmu można się nauczyć!

Time for health / Uncategorized  / Optymizmu można się nauczyć!
optymizm

Optymizmu można się nauczyć!

W zaskakujący sposób różnimy się między sobą sposobem patrzenia na tę samą rzeczywistość. Jesteśmy zupełnie różni. Optymizmu można się nauczyć.

Optymizmu można się nauczyć

Optymizmu można się nauczyć

Optymizm a pesymizm

Optymista wszystkie zasługi przypisuje sobie: swoim zdolnościom i staraniom. O ile myślenie optymisty nie prowadzi do arogancji, to prowadzi do czegoś innego – zdrowej wiary w siebie. Zgodnie z prawem przyciągania takie osoby przyciągają sprzyjające sytuacje, które potwierdzają ten stan, przez co czują się jeszcze lepiej. Pesymista natomiast uznaje swoje niepowodzenia za stały trend. Jeżeli odniesie sukces, to stwierdzi że jest to coś przejściowego. Pesymizm nie jest niczym innym jak wyuczoną beznadziejnością, a to jest prosta droga do depresji. Zmiana stylu myślenia może jej zapobiec.

Teoria pozytywnej psychologii

Optymizm jest podłożem powyższej teorii. Występują w niej dwa podejścia. Pierwsze mówi o tym, że jest to cecha osobowości natomiast druga mówi o tym, że optymizm to sposób w jaki tłumaczymy sobie nasze porażki i niepowodzenia. Jest to główny wskaźnik naszego postrzegania świata. Automatycznie uważasz, że w życiu spotka Cię więcej dobrych sytuacji i masz energię do tego, by działać w stronę osiągania sukcesów.

Nauczenie i wzmocnienie optymizmu jest możliwe

Istnieją trzy kryteria, które odnoszą się do tego jak oceniamy nasze porażki:

  • Stałość – odnosi się do tego czy uważamy przyczyny niepowodzeń za stałe czy przejściowe. Jeżeli sądzimy, że są one stałe, to zawsze będziemy ponosić porażki. By stać się optymistą należy wyeliminować ze swojego umysłu takie słowa, jak: zawsze oraz nigdy. Przejściowe niepowodzenia trwają tylko jakiś czas, a to daje Ci nadzieję na zmiany.
  • Zasięg – przyczyny Twoich porażek postrzegasz za uniwersalne lub ograniczone. Pierwsze nie dotyczą jednej sfery życia tylko automatycznie rozciągasz to wszystko na całe swoje życie. Takie myślenie może sprawić, że poddasz się przy porażce też w innych sferach. Jest to destrukcyjny sposób postrzegania porażek i niekorzystnie wpływa na realizację celów. Ograniczona przyczyna odnosi się tylko do jednej sfery życia. Możesz np. odczuwać bezsilność w pracy, ale nie będziesz rozciągać swojej niechęci szerzej.
  • Personalizacja – może być wewnętrzna lub zewnętrzna. Chodzi o to czy przyczynę swojej porażki widzisz w sobie czy w okolicznościach zewnętrznych. Jeżeli obwiniasz siebie za wszystko, to w praktyce uważasz że masz pełną kontrolę nad swoim życiem i nie przyjmujesz do siebie opcji, że jakieś okoliczności zewnętrzne mogły mieć wpływ na sytuację w jakiej się znajdujesz. Przykładowo: ponosisz porażkę w pracy i od razu uważasz, że nie jesteś wystarczająco zdolny i nie nadajesz się do tego. Personalizacja zewnętrzna mówi natomiast o tym, że wszystkie przyczyny są zrzucane na okoliczności zewnętrzne. W praktyce jest przeważnie tak, że nasze porażki są wypadkową obu rzeczy.
Smile

Smile

Metoda A,B,C,D,E

Aby móc patrzeć z optymizmem w przyszłość potrzebujemy czegoś, co nas napędza, ekscytuje, cieszy. Co zrobić aby zmienić nasz styl pesymistyczny na optymistyczny? Przedstawiamy bardzo proste ćwiczenie, które składa się z paru prostych kroków: zidentyfikowanie przeszkody, przyjrzenie się negatywnemu przekonaniu, zbadaniu swojego nastroju przed pojawieniem się i po pojawieniu się tego przekonania, zakwestionowanie tego i energetyzacja.

Przytomny optymizm

Oczywiście, czasami odrobina realnego pesymizmu jest potrzebna, abyśmy nie popadli w oszukiwanie samego siebie. Chodzi o to, by zdrowo cieszyć się z naszych sukcesów i nie poddawać po porażkach.

Zobacz także:

Śmiertelne dawki popularnych produktów

Toksyczne ubrania

 

Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy!

Skomentuj